keskiviikko 25. marraskuuta 2015

Henkilökohtaisen avustajan valinta


Minulla on ollut henkilökohtainen avustaja jo vuodesta 2008, aluksi vain 10 tuntia kuukaudessa. Minä ja monet muut ovat kertoneet, että ensin avustajan käyttö on jotenkin kiusallista ja että onhan tässä jotenkin pärjätty ja että kyllä puoliso tekee, jos ei itse jaksa. Selitykset kuulostavat siltä, että perheestä löytyy jo marttyyri. Minä olen sen verran konkari, että olen havainnut avustajan käytöstä monenlaista apua. Erityisesti avioelämään avustajasta on hyötyä. - Ei sitä ole kimppaseksikaverina käytetty, mutta keskinäisesti menee paremmin, kun on saanut avustajan avuksi kotihommiin eikä siksi kumpikaan ole närkästynyt kotitöiden määrästä.

Tähän seitsemään, kahdeksaan vuoteen on tullut nähtyä sekä hyviä että huonoja avustajia. Pääosin avustajien kanssa on mennyt hyvin, mutta ajattelin liittää tähän kirjoitukseen eräänlaisen listan kokemuksien syvällä rintaäänellä. Tästä voisivat hyötyä ne, jotka ovat palkkaamassa henkilökohtaisen avustajan ensimmäistä kertaa. Tässä voisi olla apua myös haastattelutilanteeseen hakijoiden valinnan avuksi.

Olen tehnyt työpaikkahakemuksen yleensä mol:n sivuille. Mielestäni sitä seuraavat hakijat ovat enemmän tosissaan kuin facebookin Työtä ja palveluja tarjotaan/annetaan -sivustojen ehdokkaat. Paras olisi, että jollakin on myönteisiä kokemuksia jostakusta, mutta harvoin olen tällaisiin hakijoihin törmännyt.

Ensimmäisen vaikutelman hakijasta antaa hakemus. Liian ylimalkainen ja "steriili" hakemus minun mielestäni ei anna vaikutelmaa hakijasta, ja siksi sellaiset hakemukset jäävät usein valitsematta. Hakemuksessa on hyvä olla sopivasti henkilökohtaisia tietoja hakijasta, sillä se tekee hakijasta muista erottuvan. Liian perusteellinen selostus omasta elämästä ei tietenkään ole hyvästä, mutta sopivassa määrin kuitenkin.

Hakijan työmatka pitäisi olla mahdollisimman lyhyt. On kyseessä kuitenkin suhteellisen pienipalkkainen työ, ja ei ole kenenkään etu, että palkka menee pelkästään työmatkoihin. Mitä kauempaa avustaja on, sitä pienemmällä syyllä jättää tulematta joku kaunis aamu.

Täsmällisyys ja reipas ja oma-aloitteinen ote heti alussa antaa hyvän kuvan. Tietenkin avustajalle pitää esitellä, missä mikäkin tavara säilytetään ja minkälaisia tehtäviä kulloisessakin paikassa tehdään tai mitä odotan avustajan tekevän. Minusta teatteri- ja elokuvakäynnit voi ainakin minun kohdalla unohtaa. Sinne menen ystävien kanssa, en avustajan kanssa. Ystävät saavat ottaa hyödyn avustamisesta, mikä tarkoittaa usein ilmaista sisäänpääsyä tms.

Olen huomannut, että avustajan työajan pitäisi olla kello 7:n ja 16:n väliin. Kun muu perhe on kotona, ei ehdi ohjata avustajaa. Tämän vuoksi olen tullut siihen tulokseen, etten valitse opiskelijoita tai muita sivutyön hakijoita. Se tarkoittaa usein sitä, että ne tulisivat illalla tai iltapäivästä. Ja tietenkin vaadin joka poissaolosta todistuksen, jonka voi toimittaa vaikka whatsapp-kuvaviestinä.

Minulle myönnetyt 50 tuntia kuukaudessa ovat muotoutuneet niin, että avustaja käy kahdesti viikossa 6 tuntia kerrallaan. Olen kuulunut Heta-liittoon useamman vuoden. Heta-liittoon kuuluvien työnantajien henkilökohtaisilla avustajilla on paremmat juhlapäivä, ilta- ja viikonloppulisät. Heta-liittoon kuuluminen antaa työntekijöille paremmat juridiset edut, ja liitosta saa myös neuvontaa.

Mielestäni minulla on sopiva määrä tunteja kuukaudessa, että avustajan ei tarvitse huolehtia siitä, saako kaikki tehtyä ja siksi ottaa urakointiasenne. Silloin jää nurkat, listat tai pölyt kunnolla pyyhkimättä. Mihinkään ei tarvitse ehtiä eikä mikään homma vaadi pikavaihdetta. Mottona olkoon, että tehdään mieluummin tarkasti kuin nopeasti ja tehdään kunnolla eikä sinnepäin.

Kokemusta on myös siitä, että jotkut avustajat ottavat sanomisista nokkiinsa ja loukkaantuvat. Minusta asiallinen palaute pitäisi ottaa asiallisesti vastaan ja kehittää itseään ja tekemisiään. Minulla tahtoo olla huono tapa osallistua hommiin liikaakin. Kysyminen on tietenkin asia erikseen.Siinä pitäisi ottaa tiukka asenne, ja antaa avustajan tehdä hommat itse. Olen avustettava, enkä avustajan avustaja. Avustaja on työntekijä ei seuraneiti.

Kännykkään saa tietenkin vastata, muttei sitä koko ajan räplätä. Heti aamusta tartutaan heti hommiin, eikä odoteta, koska avustettava nousee kahvipöydästä. Tästä inkistä avautuvassa listassa on tehtäviä, josta voi valita jotain, jos tuntuu, ettei ole tekemistä.


1 kommentti:

  1. Kiitos tästä. Oli mukava lukea ajatuksiasi. Minua kiinnostaa henkilökohtaisen avustajan työ. Olenkin miettinyt, että työpaikan metsästys alkaa varmasti kesän lopulla. En ole koskaan kyseistä työtä tehnyt, mutta se on aina ollut kuitenkin mielessä. https://www.avustaja.fi/meille-toihin/

    VastaaPoista